مثل ایرانی ها!!!


 خیلی از مراجعان کتابخانه و مراکز اطلاع رسانی کنجکاوند که بدونن دیویی چیه یا کیه ! بعضی ها هم تا اسم دیویی را میشنون با خنده می پرسن: چی گفتین کتاب ها را چی می کنن؟ و بعد محکم جواب میشنون :دیویی میکنن  برخی هم با جان دیویی فیلسوف معروف اشتباهش میگیرن .در هر صورت خیلی هم مهم نیست .و ندونستن تفاوت این سه شاید مشکلی را حل نکنه ولی  خوندنش خالی از لطف نیست در ضمن همزاد پنداری با او چندان دشوار نیست. بخونین اگه خوشتون نیومد بگین منتشرش می کنیم .

  ديويي، ملويل. ملويل لوئيس ديويي  مبتكر نظام رده‌بندي دهدهي بود كه در دهم دسامبر 1851 در آدامز سِنتر نيويورك به این دنیا وارد شد. (البته با اجازه ی خداوند)پدرش جوئل مثل مردای ایرانی چند شغله بود کفاشی و چند شغل دیگه . ديويي تحصيلات مقدماتي خود را در زادگاهش به پايان رساند. قابل توجه معلمین عزیز و بزرگوار که در هفده سالگي به اخذ گواهينامه معلمي نايل آمد و مدت كوتاهي به تدريس پرداخت. در 1870 وارد كالج امهرست  شد و باز هم مثل دانشجویای ایرانی هم درس می خوند و هم کار می کرددر آغاز سال سوم تحصيل خود در كتابخانه كالج به كار پرداخت    از همان آغاز كارش در كتابخانه، متوجه نياز به شكل مناسب‌تري از سازماندهي شد؛ اوبه بررسي وضع سازماندهي كتابخانه‌هاي موجود در ايالت نيويورك و ناحيه نيوانگلند تصميم گرفت. 

پيش از بيست دو سالگي، در حالي كه هنوز فارغ‌التحصيل نشده بود، پيش‌نويس طرح رده‌بندي دهدهي ديويي را آماده كرد   وي، در 26 اكتبر 1878، مثل سریال های ایرانی  با خانمی ازدواج کردوتنهافرزندش  در 1887 به دنيا آمد. او نيز به دليل همكاري‌اش با رده‌بندي دهدهي ديويي  مشهور گرديد 

وي تمام همّ خود را متوجه توسعه و گسترش اين باشگاه كرد و بقيه عمرش را در آنجا گذراند. در همانجا بود كه در 26 دسامبر 1931، بر اثر عارضه خونريزي مغزي درگذشت.  ديويي، در زمان حياتش، دوازده ويرايش از رده‌بندي خود را منتشر كرد، و در  روزهای آخر عمرش مثل ایرانی ها !زگهواره تا گور درپی دانش بود  و می خواست سیزدهمین ویرایش را هم منتشر کند.که اجل مهلتش نداد.اما باز هم مثل ایرانی ها!!! بازماندگانش راهش ر ا ادامه دادند و صد سال بر روی این طرح کار کردند و تکمیلش نمودند و باز هم مثل ایرانی ها!!! طرح دیویی بخت برگشته را ندزدیدن و به اسم خودشون تموم کنن با این که به طور چشم گیری طرح تغییر کرد به احترام اولین طراحش اسم او را از کار حذف نکردند ضمن اینکه به طرح های گروهی و ادامه دار خود قدمت بخشیدند .

اگر  اكنون متداول‌ترين نظام رده‌بندي كتابخانه‌اي در جهان است  به خاطر اندیشه ی تاثیر گذار معلمی است که وصیت نمود وراثش از درآمد طرح او به تکمیل آن بپردازند و خرج مصارف شخصی نکنند .

خلاصه اینکه باز هم مثل ایرانی ها!!! وراث حرف این معلم کهنه کار را گوش کردند و چندین نسل در طی صد سال به تکمیل این طرح مشغولند. در بيش از 135 كشور به كار مي‌رود و به بيش از 30 زبان ترجمه شده است. در ايالات متحده امريكا، 95 درصد كتابخانه‌هاي عمومي و آموزشگاهي، 25 درصد كتابخانه‌هاي دانشگاهي و دانشكده‌اي، و 20 درصد كتابخانه‌هاي تخصصي آن را به‌كار مي‌برند. همچنين تنظيم كتابشناسي‌هاي ملي بريتانيا، استراليا، كانادا، هند، ايتاليا، اندونزي، اردن، كنيا، پاكستان، زيمبابوه، ايران، و چندين كشور ديگر براساس اين رده‌بندي صورت گرفته است .

چه بسیار افراد هم نسل و هم سن که نمی توانند در یک گروه کار کنند ولی فردی چنان تدبیر می اندیشد که افراد چند نسل را بر یک هدف کاری و شغلی گرد هم می آورد.

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.