ادامه ی مقاله نظام معنا شناسی فطرت در قرآن (اکرم حاجیان)

جابجایی فطرت الله در آیۀ یا سوره

«در بحث آیۀ این حقیقت روشن شد که این کلمه الهی ( فطرة الله ) پر معنا و اعجاز آمیز می باشد و جلوه های خود را در همۀ عالم نشان داده است .»

« معارف قرآن و نورانیت معنوی قرآن تا جایی است اگر دست روی یکی  از صفحات قرآن بگذاریم و پنج خط آن را انتخاب کنیم آن گاه میان سبک ، آهنگ و تصویرهای هندسه کلمات ، بلاغت و وزن آنها مقایسه کنیم علاوه بر اعجاز معنوی و بلندای معارف قرآنی ، مهمتر از آن به اعجاز لفظی دست پیدا می کنیم.»

«این جابه جایی همه از عظمت قرآن و تطبیق آیات آن با جدیدترین رهیافت های دانش بشری سخن گفته اند.

این حکایت از نوعی تناسب روح و فطرت بشر و این کلام الهی دارد و انسان چون واقعاً کلام خالقش را می شنود که ندای غیب و ماورای طبیعت را می شنود.»

« پس اعجاز قرآن کریم چنان ازحلاوت و شیرینی برخوردار است ، یعنی هر چه تکرار شود از حلاوتش کاسته نمی شود.»

تحلیل و تطبیق واژۀ فطرت :

« نگاه معنا شناسی به متن و تحلیل واژگان متن ، یکی از راههای دست یابی به دقایق معنای فطرت که سرشت و طبیعت را شامل می شود و مقصود اصلی گوینده است.»

نتیجه گیری :

از مجموع آنچه از بررسی و تحقیق آیۀ مربوط به واژۀ بر می آید که در تجزیۀ و تحلیل ساختمان معنایی واژۀ (صِبْغَةَ اللَّهِ) که در حوزۀ معنایی واژۀ (فطرت ) قرار دارد ، می توان گفت واژۀ مزبور در یک وجه مشترک گردد آمده اند ، اشتراک در یک وجه مشترک سبب قرار گرفتن واژگان در یک حوزۀ معنایی می شود. برای تحلیل هر واژه ، لازم است واژگان مرتبط با آن شناسایی شوند. در این صورت است که با ارزشی واژگان تعیین شده وتوصیفی دقیق از آن به عمل خواهد آمد.

در برخی موارد ،  واژۀ (صِبْغَةَ اللَّهِ) دقیقاً مترادف و هم معنا با واژه (فطرت ) تلقی نمی شود. بلکه بک رابطه تساوی و یا تشابه وجود دارد.

معنایی واژه فطرت آنچه در سورۀ روم : آیۀ 30 بیان شد.

طینت یا سرشت می باشد که این ظاهر معنایی می باشد ، اما با توجه به مفهوم آن شامل (دین اسلام ، توحید خالص ) می باشد.

منابع

* قرآن کریم

1 – بیستونی ، دکتر محمد ، تفسیر جوان ، تهران ، انتشارات بیان جوان ، ج4 ، زمستان ، 1382

2- جوادی آملی ، عبدالله ، فطرت در قرآن ، قم ، مرکز انتشارات اسراء ، 1386

3- خرمشاهی ، بهاءالدین ، دانشنامه قرآنی قرآن پژوهی ، تهران ، انتشارات دوستان ، جلد 2 ،چ1، 1377.

4- حسینی دشتی ، مصطفی ، معارف و معاریف ، تهران ، مؤسس فرهنگی آرایه ، جلد 4 ، 1385

5- راغب اصفهانی ، حسین بن محمد ، مفردات الفاظ قرآن ، ترجمه حسین خدا پرست ، قم ، دفتر نشر نوید اسلام ، 1387

6-طباطبایی ، سید محمد حسین ، تفسیرالمیزان ، مترجم  ،سید محمد باقر موسوی همدانی ، چاپخانۀ دفتر انتشارات اسلامی ، جلد 1و 16 ، زمستان 1375.

7- طبرسی ، حسن ، مجمع البیان ، انتشارات وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی ، جزء 21 و 22 ، تابستان 1380.

8- صدرالدین شیرازی ، محمد بن ابراهیم ، تفسیر القرآن ، دارالتعارف المطبوعات ، ج دوم ، 1419.

9- شعرانی ، میرزا ابولحسن ، نثر طوبی ، تهران ، کتابفروشی اسلامیه ، چاپ دوم ، 1398.

10- شاه آبادی ، محمد علی ، رشحات البحار ، نهضت زنان مسلمان ، 1360

11- شاه آبادی ، محمد علی ، مجموعه مقالات دربارۀ آراء حکمی معرفتی ، (حدیث عشق و فطرت ) تهران سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ، چاپ اول ، 1386.

12- مکارم شیرازی ، ناصر ، تفسیر نمونه ، تهران ، دارالکتب الاسلامیه ، چاپ 27 ، جلد 16 ، 1386.

13 – مکارم شیرازی ، ناصر ، پیام قرآنی ، قم ، مدرسة الاسلام علی بن ابی طالب ، ج3 ، چاپ 5 ، 1375.

14- مطهری ، مرتضی ، فطرت ، تهران ، انتشارات صدرا ، چاپ 12 ، 1379

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.
http://www.ashoora.biz/mazhabi-projects/clock/pishnamayesh/2mahdi/1.jpg