ادامه ی مقاله نظام معنا شناسی فطرت در قرآن (اکرم حاجیان)

جابجایی فطرت الله در آیۀ یا سوره

«در بحث آیۀ این حقیقت روشن شد که این کلمه الهی ( فطرة الله ) پر معنا و اعجاز آمیز می باشد و جلوه های خود را در همۀ عالم نشان داده است .»

« معارف قرآن و نورانیت معنوی قرآن تا جایی است اگر دست روی یکی  از صفحات قرآن بگذاریم و پنج خط آن را انتخاب کنیم آن گاه میان سبک ، آهنگ و تصویرهای هندسه کلمات ، بلاغت و وزن آنها مقایسه کنیم علاوه بر اعجاز معنوی و بلندای معارف قرآنی ، مهمتر از آن به اعجاز لفظی دست پیدا می کنیم.»

«این جابه جایی همه از عظمت قرآن و تطبیق آیات آن با جدیدترین رهیافت های دانش بشری سخن گفته اند.

این حکایت از نوعی تناسب روح و فطرت بشر و این کلام الهی دارد و انسان چون واقعاً کلام خالقش را می شنود که ندای غیب و ماورای طبیعت را می شنود.»

« پس اعجاز قرآن کریم چنان ازحلاوت و شیرینی برخوردار است ، یعنی هر چه تکرار شود از حلاوتش کاسته نمی شود.»

تحلیل و تطبیق واژۀ فطرت :

« نگاه معنا شناسی به متن و تحلیل واژگان متن ، یکی از راههای دست یابی به دقایق معنای فطرت که سرشت و طبیعت را شامل می شود و مقصود اصلی گوینده است.»

نتیجه گیری :

از مجموع آنچه از بررسی و تحقیق آیۀ مربوط به واژۀ بر می آید که در تجزیۀ و تحلیل ساختمان معنایی واژۀ (صِبْغَةَ اللَّهِ) که در حوزۀ معنایی واژۀ (فطرت ) قرار دارد ، می توان گفت واژۀ مزبور در یک وجه مشترک گردد آمده اند ، اشتراک در یک وجه مشترک سبب قرار گرفتن واژگان در یک حوزۀ معنایی می شود. برای تحلیل هر واژه ، لازم است واژگان مرتبط با آن شناسایی شوند. در این صورت است که با ارزشی واژگان تعیین شده وتوصیفی دقیق از آن به عمل خواهد آمد.

در برخی موارد ،  واژۀ (صِبْغَةَ اللَّهِ) دقیقاً مترادف و هم معنا با واژه (فطرت ) تلقی نمی شود. بلکه بک رابطه تساوی و یا تشابه وجود دارد.

معنایی واژه فطرت آنچه در سورۀ روم : آیۀ 30 بیان شد.

طینت یا سرشت می باشد که این ظاهر معنایی می باشد ، اما با توجه به مفهوم آن شامل (دین اسلام ، توحید خالص ) می باشد.

منابع

* قرآن کریم

1 – بیستونی ، دکتر محمد ، تفسیر جوان ، تهران ، انتشارات بیان جوان ، ج4 ، زمستان ، 1382

2- جوادی آملی ، عبدالله ، فطرت در قرآن ، قم ، مرکز انتشارات اسراء ، 1386

3- خرمشاهی ، بهاءالدین ، دانشنامه قرآنی قرآن پژوهی ، تهران ، انتشارات دوستان ، جلد 2 ،چ1، 1377.

4- حسینی دشتی ، مصطفی ، معارف و معاریف ، تهران ، مؤسس فرهنگی آرایه ، جلد 4 ، 1385

5- راغب اصفهانی ، حسین بن محمد ، مفردات الفاظ قرآن ، ترجمه حسین خدا پرست ، قم ، دفتر نشر نوید اسلام ، 1387

6-طباطبایی ، سید محمد حسین ، تفسیرالمیزان ، مترجم  ،سید محمد باقر موسوی همدانی ، چاپخانۀ دفتر انتشارات اسلامی ، جلد 1و 16 ، زمستان 1375.

7- طبرسی ، حسن ، مجمع البیان ، انتشارات وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی ، جزء 21 و 22 ، تابستان 1380.

8- صدرالدین شیرازی ، محمد بن ابراهیم ، تفسیر القرآن ، دارالتعارف المطبوعات ، ج دوم ، 1419.

9- شعرانی ، میرزا ابولحسن ، نثر طوبی ، تهران ، کتابفروشی اسلامیه ، چاپ دوم ، 1398.

10- شاه آبادی ، محمد علی ، رشحات البحار ، نهضت زنان مسلمان ، 1360

11- شاه آبادی ، محمد علی ، مجموعه مقالات دربارۀ آراء حکمی معرفتی ، (حدیث عشق و فطرت ) تهران سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ، چاپ اول ، 1386.

12- مکارم شیرازی ، ناصر ، تفسیر نمونه ، تهران ، دارالکتب الاسلامیه ، چاپ 27 ، جلد 16 ، 1386.

13 – مکارم شیرازی ، ناصر ، پیام قرآنی ، قم ، مدرسة الاسلام علی بن ابی طالب ، ج3 ، چاپ 5 ، 1375.

14- مطهری ، مرتضی ، فطرت ، تهران ، انتشارات صدرا ، چاپ 12 ، 1379

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.